top of page
Sök
Annika Wålinder

Liten är det nya stora: hur små, specialiserade byråer vinner stora affärer, del II

Liten är det nya stora: hur små, specialiserade byråer vinner stora affärer, del II (Forbes, se källa i kommentarsfältet)


1. Plats är inte lika viktigt

Stora varumärken förstår värdet av att arbeta utanför de stora marknaderna (storstäderna). Förmåga och fack är mer intressant än lokalitet.


Sök byrån på annat håll. Små byråer, marknadsför er. Stora byråer har konkurrenter utanför sin marknad.


2. Projekt är populärare än någonsin

Företag delar upp projekt i mindre delar och anlitar specialistbyråer att hantera de olika aspekterna. De stora byråernas helhetslösningar är mindre intressanta.


Bryt upp stora visioner till hanterbara projekt. Arbeta med flera specialiserade partners istället för en full-service byrå.


3. Specialisering överträffar storlek

Små byråer är fokuserade och har en tight positionering. Deras djupa specialistkunskap reducerar risk.


Anlita specialister. Små byråer, stå emot lusten att göra allt. Stora byråer, var försiktiga så att ni inte blir tråkiga.


4. Liten betyder senior

Små byråer utgörs ofta av mer senior talang och färre skikt. Stora företag vill hellre interagera med ett seniort ledarskap än en junior teamchef på en stor byrå.


Stora byråer, fundera på att erbjuda mer direkt tillgång till seniort ledarskap istället för ett team 24/7.


KÄLLA: Small is the new big, Robby Berthume, expert agency matchmaking, Forbes, 12 mars, 2019.

4 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page