EPISOD TRE, VD-DUELLEN, 18 MAJ, 2020

för ett hållbart samhälle

Marknadsföring, 

måltider &

digital reklam 

Stockholm - Barcelona

Morgan Stockhaus, Stockholm, grundare till nystartade marknadsföringsbolaget Eat my brand är även specialist på att komponera hållbara måltider. Andreas Åkesson,

Barcelona, delägare företaget B4Bind utvecklar affärer och importerar lösningar

inom digital reklam. 

                                           Sund mat och affärskultur är ledstjärnor även för Andreas. Följ med två entreprenörer som verkar för vår gemensamma framtid i ett levande samtal om hållbarhet, mat & marknadsföring i två av Europas mest kreativa städer.

Hallå Morgan och Andreas, välkomna till VD-duellen! Ni är erfarna entreprenörer och

jag vet att ni båda brinner för hållbarhet på olika sätt. Berätta hur detta speglas i era företag!

Morgan: För mig handlar hållbarhet om helheten där vi använder våra egna och andras resurser klokt. Vi måste sakta ned maskineriet för att ge alla aktörer andrum till förnuftiga beslut.

Andreas: Hållbarhet är nog viktigare än vad vi tror och en del av det är att vara förberedd på de oväntade händelserna. Jag har ägt tre bolag sedan 1999 och något otroligt viktigt är att ha reserver i beredskap. Dot.com krisen 2001 gav mig lärdom kring detta och även nu under covid-19 så är det viktigt med bra reserver. När det gäller kropp och själ så är det viktigt att leva sunt. Det är inte bara viktigt för att bygga upp immunförsvar utan även att vara alert i knoppen :-).

Berätta om Eat my brand respektive B4Bind för våra läsare och vilka tjänster ni erbjuder!

Morgan: Eat my brand är ett nystartat sälj- och marknadsföringsbolag där vi vill lyfta fram de småskaliga producenterna med de stora värderingarna. Vår största kund idag är en kvarn som producerar ekologiskt stenmalet mjöl. De planerar sin produktion, lagrar råvarorna som hela korn, först någon dag innan leverans blir det till mjöl.

Andreas: B4Bind är en flexiblel organisation och vårt affärskoncept går ut på att scouta ny teknologi inom digital reklam och e-commerce som vi distribuerar i Italien, Iberia och LATAM. Vi jobbar just med en del skandinavisk teknologi som visat framfötterna som exempelvis Cavai, och Nexta. Just nu är de hetaste områden som vi jobbar inom, social e-commerce och e-learning. Våra partners är främst mediebolag, annonsörer och reklambyråer. 

Vad är en sund, hållbar affärskultur enligt er? Vad är typiskt för affärskulturen i Stockholm respektive Barcelona?

Morgan: En sund affärskultur är inkluderande och cirkulär. Chefer ska bära kulturen genom sitt eget beteende och borsta av sig jargong när det behövs. Affärskulturen i Stockholm utifrån mitt perspektiv präglas av en nyfikenhet på andra branscher där intressanta samarbeten kan uppstå.

Andreas: Det är en svår fråga därför mycket av det som jag sett och upplevt inom det digitala är långtifrån hållbart. Airbnb skapade stora problem i Barcelona då det drev upp hyrespriserna på bostäderna. Dessutom så har många varit kritiska till hur företag som Deliveroo eller Glovo gör så kallade falska anställningskontrakt utan garantier. Vidare så har värderingar av digitala företag många gånger varit grundade på saker som inte speglar verkligheten. Dock i stora drag så är den digitala revolutionen positiv för Barcelona. Jag samarbetar med Barcelona Tech City och där finns det väldigt bra bolag som jobbar med allt inom exempelvis fintech, vehicle sharings, e-commerce och så vidare. Resultatet är nya, bra och miljövänliga lösningar.

Har ni gjort någon omställning i era företag i och med covid-19? Har coronakrisen gjort er innovativa på något plan?

Morgan: Jag har privilegiet att kunna arbeta mycket hemifrån och har inte gjort mycket mer omställningar än att jag följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Innovationerna nu består av att konvertera tjänster till konkreta produkter.

Andreas: Då jag alltid jobbar inom det digitala så ger detta oss ganska mycket flexibilitet. Vi kan ändra våra modeller ganska fort. Vissa saker är naturligtvis helt hopplösa. Finns inte så mycket att göra inom reseindustrin men när det gäller social e-commerce och e-learning så har vi gjort stora framsteg. Vi säljer våra http://Adhoc.Academy kurser över hela världen. Nu inom de närmsta veckorna så erbjuder vi även detta i Sydamerika och på spanska. När det gäller social e-commerce så har vi blivit starka med företag inom dagligvaruhandel som Lidl och Carrefour som använder sociala medier för att erbjuda sina lojalitetserbjudanden till kunder.

Ni är båda intresserade av maträtter som tar hänsyn till jordens resurser. Vilka hållbara måltider passar bäst på affärseventet!

Morgan: Alla maträtter där tillgången styr utbudet. En mångfald av säsongens smaker för att inte belasta produktion av specifika råvaror. Mångfald är nyckelordet!

Andreas: Jag startade upp ett program riktat till affärsledare, med namnet Culture eats strategy, tillsammans med min före detta affärspartner. På grund av Covid-19 har detta tyvärr fått läggas på is. Konceptet var att locka affärsledare att få uppleva exotiska matkulturer som erbjuds i Barcelona och Katalonien. Här i Katalonien så har vi en av de mest intressanta och eftertraktade matkulturerna i världen. Dock så kommer vi att se ett år då få personer har intresse av att resa. Nästa år så kommer nog folk vara trötta på social distans och resandet återtas. Vem vet? När det gäller hållbarhet och mat rent personligt så anpassar jag mig efter det som säsongen i Katalonien erbjuder. Jag och familjen kan verkligen inte klaga. Helt underbara grönsaker, ostar och viner. Det är inte konstigt att kockarna Joan Roca, Ferran Adria eller Carme Ruscalleda fann sin inspiration här. 

 Hur marknadsför man sig bäst under covid-19-krisen?

Morgan: Genom att sitta ned i båten och kommunicera lugnet och skapa minnen av framtiden. Tänk utifrån föränderliga behov, nytta och roller.

Andreas: Det är nog inte så annorlunda nu som innan med andra ord, no bullshit och hitta lösningar som dina kunder verkligen behöver. Vi vet inte vad som kommer att hända så mitt sätt att marknadsföra är att vara aktiv med att identifiera marknadstrender. När man ser något som fungerar, kör då pittbullstrategin och släpp inte taget. Det kommer att bli tuffa år framöver så det är viktigt att inte vara passiv.

Vilka är de största utmaningarna inom era branscher idag?

Morgan: Snabbt ställa om verksamheten och ta målinriktade beslut. I tider av kris är det lätt att tänka; jag vill vara överallt annars men inte här. Ta en positiv och säker riktning framåt, genom detta.

Andreas: I min bransch så är problemet dominansen av få stora teknologiska företag som Google, Facebook, Amazon, Apple, Microsoft och så vidare. Jag talar alltid stolt om vad Sverige presterar i innovation som till exempel Spotify och Skype. Jag tror att Europa måste börja prioritera innovation inom det digitala. Vi befinner oss i en digital revolution och vi måste se till att vi inte halkar efter andra marknader som Kina eller USA.  

Stort tack för er medverkan!

 Kontakta Morgan Stockhaus på LinkedIn här.

 Kontakta Andreas Åkesson på LinkedIn här.

 Besök Restaurangcoach här.

 Besök B4Bind här.

 TEXT: ANNIKA WÅLINDER, MORGAN STOCKHAUS &       ANDREAS ÅKESSON

 REDIGERING: ANNIKA WÅLINDER, FAIR COMMUNICATIONS