top of page
Sök
  • Annika Wålinder

TAGLINE – ett vetenskapligt perspektiv

En tagline är en mening som fångar ett varumärkes essens och dess personlighet och som positionerar och utmärker företaget från dess konkurrenter (Alina Wheeler, Designing Brand Identity).


Det är en pitchig beskrivning som kommunicerar det unika erbjudandet. Dess syfte är att lämna ett långsiktigt positivt intryck av varumärket hos konsumenterna.


Ofta kan en tagline beskriva en produkt abstrakt för att tilltala konsumenterna känslomässigt. Vanligtvis håller sig ett företag till en tagline i taget men den kan förnyas genom åren.


En tagline kan vara både uppmanande och provokativ, specifik eller beskrivande som ett superlativ.


Skillnaden mellan en tagline och en slogan är att en tagline representerar ditt varumärke medan en slogan representerar en specifik produkt eller annonskampanj.


Forskare vid Texas Tech university och university of Georgia (2014) undersökte vilka nyckelfaktorer som bestämmer en slogans ”likeability”. De fann att hur omtyckt en slogan blir, oberoende medial täckning, beror på meddelandets tydlighet, kreativitet och inkludering av förtjänst. Man fann att jinglar och korthet inte har någon betydelse för hur omtyckt en slogan blir.


Utveckla en tagline genom att identifiera företagets kärnvärde och målgrupper. Bestäm vilken stil ni vill ha samt etablera en känsla eller idé som ni vill överföra och anser representativ för varumärket.


Ge det tid

Känn hjärtat av ditt varumärke - sätt ord på kärnvärdet

Injicera känsla


Och för alla företag som arbetar hållbart – naturligtvis ska hållbarhetsengagemanget synas i er tagline. Använd fantasin – det finns oändligt många sätt att uttrycka hållbarhet på, kort och koncist och utan att använda ordet ”hållbart”.


Källor:





25 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page