top of page
Sök
  • Annika Wålinder

CORE VALUE - om den konceptuella konstens påverkan på all företagskommunikation

Fånga andemeningen, själva idén, ditt företagskoncept – och kommunicera kärnan. För det här djupt kreativa arbetet är det en fördel att hämta inspiration och hjälp från den konceptuella konsten.


Betydelsen av konceptuell konst kan inte nog understrykas. Konstformen föddes i slutet av 1960-talet och både utmanar och expanderar vår definition av konst. Hos ett konceptuellt konstverk är idén bakom viktigare än både material och estetik. Idén är central, det tekniska utförandet spelar en biroll och den kreativa processen – arbetet – i sig är konsten. Ett konceptuellt konstverk uttrycker ofta en åsikt eller ett budskap till publiken. Konstformen utvecklas fram till våra dagar och dominerar den internationella konstutställningen Venedigbiennalen.


Steve Jobs berättar i ett klipp hur han tillsammans med marknadsförare fångat Apples kärnidé: ”människor med passion kan förändra världen till det bättre”. Den tagline som sammanfattade innebörden blev ”Think different” (tänk annorlunda). Det kreativa förloppet är som sprunget ur den konceptuella konsten.


”I konceptuell konst är idén eller konceptet den viktigaste aspekten av arbetet. När en konstnär använder en konceptuell konstform, innebär det att all planering och alla beslut görs i förhand och verkställandet är rutinmässigt” skriver Sol LeWitt 1967 i ‘Paragraphs on Conceptual Art’.


Konceptuell konst kan se ut hursomhelst. Till skillnad från skulptören eller målaren så använder den konceptuella konstnären vilket material som helst i vilken form som helst. Två exempel på konceptuella konstnärer är Yves Klein, fransk konstnär känd för sina blå, monokroma målningar

Jenny Holzer, amerikansk konstnär som levererar ord och idéer i offentliga rum.


Ett ”koncept” är en övergripande och bärande idé eller en tänkt lösning på ett givet problem (Wikipedia).


KÄLLOR:











15 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page