Sök
  • Annika Wålinder

Alltfler företag gör det – använder konstinstallationer i marknadsföringssyfte

Var det i Göteborg som Indiska lät parkera en buss mitt i stan, målad i blått med ”flower power”-motiv? Minns ni Volkswagens reklamfilm med det svenska skidlandslaget som mynnade ut i hur de upptäcker nya Volkswagen Passat inglasad som installation mitt i den norrländska fjällen?


En installation är ett konstverk som förhåller sig till rummet eller platsen genom att inkludera det tillsammans med betraktaren. Konstinstallationer är svåra att definiera som måleri, skulptur eller andra klassiska konstnärliga grenar. I en installation används som regel flera tekniker och den skapas ofta för det offentliga rummet. Det går heller inte att definiera en konstinstallation visuellt då den till exempel kan bestå av en mängd olika medier. Installationskonst uppstod som genre i mitten av 1900-talet.


Installationskonst är tredimensionell, ofta platsspecifik och transformerar uppfattningen om rymden. Ett verk kan bestå av ljusprojektioner och ljud som utmanar dina sinnen och det kan kännas som att kliva in i en annan dimension.


Konstinstallationen kan vara designad för ett tillfälligt tidsutrymme och beskriva storskaliga konstruktioner med hjälp av blandad media. Den upptar ofta ett helt rum eller ett galleriutrymme som betraktaren måste gå genom för att engagera sig i fullt ut. Det är en komplett och hel upplevelse.


Det är i mångt och mycket betraktaren som skapar verket. Från 1960 till nu så utgör installationskonst ett huvuddrag inom modern konst.


KÄLLA: Tate: Installation art

FOTO: Konstinstallationen Forest of Numbers av den franska arkitekten Emmanuelle Moureaux



16 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla