Sök
  • Annika Wålinder

Uttalanden – en av de tyngsta formerna av extern kommunikation

Nyligen publicerade Post Nord ett uttalande på sin hemsida som dementerar rykten om konkurs.


Det är upp till VD, styrelse, ägare och kommunikationschef att fatta beslut om företaget ska gå ut med ett uttalande. Formulerade rutiner och en kommunikationsplan behövs.


Många företag anlitar en kriskommunikationsexpert vid mediala drev. Företag kan även göra uttalanden vid andra tillfällen:


1. Vid samhällskatastrof. Exempel: terrordåd, andra hot mot demokratin, naturkatastrof. 2. Ställningstagande pga extraordinära händelser. I ett uttalande fördömde prins Harry brittisk tabloidpress och informerade omvärlden om juridiska åtgärder som vidtagits.

3. Post skandal – i uppbyggande syfte. Efter Skandiaskandalen initierade försäkringsbolaget en annonskampanj med hjälp av en kommunikationsbyrå där man bad om ursäkt (en form av uttalande).


Ett uttalande är i princip alltid varumärkesstärkande. Företaget uppvisar samhällsengagemang och empati med omvärlden. Man visar på sin betydelse för samhället med kraft att trygga, säkra och påverka. Genom klara besked och tydlig kommunikation står varumärket pall.

1 visning0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla