Sök
  • Annika Wålinder

TID – den största strategiutmaningen

Många företagsledare har för mycket att göra och bortprioriterar därför tid till att tänka ut en strategi.


Det ideella amerikanska affärsnätverket The Conference Board har visat att 70 procent av statliga företag som erfar en förlust av intäkter förlorar mer än hälften av sitt marknadsvärde. Vidare forskning menar att den främsta orsaken är bristande beslut kring strategi.


En tio år lång studie genomförd av Harvard Business School visar att företag med klara och väl formulerade strategier överträffar konkurrenter med 304 procent i vinst, 332 procent i försäljning och 883 procent i total avkastning till aktieägarna.


Strategi gör skillnad. Observera att studierna gjorts på amerikanska företag men ger ändå tänkvärda och intressanta perspektiv.


KÄLLA: The strategic thinking manifesto, Rich Horwath, CEO, Strategic Thinking Institute, Illinois, USA

0 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla