Sök
  • Annika Wålinder

Självgodhet - stort NONO i kristider

Hur bör vi kommunicera om det går bra för oss, samtidigt som människor och företag runtomkring oss faller illa?


Minns ni intervjun med Lottie Knutsson, kommunikationschef på Fritidsresor, när tsunamin ägt rum? Hon tackade slutligen ja, motvilligt. Men hon vägrade ställa upp på bild, leendes, samt att visa upp sitt härliga hem. Hon accepterade en bild där hon såg oförargligt nollställd ut. Så avbröt hon ”nej, nu har jag inte tid mer”. Hon menade att det var olämpligt att flina och se glad ut samtidigt som så många var i sorg.


Minns mannen som gått över lik, överlevde Estonia och som därefter led kval över att bara ha tänkt på sig själv. Nu ville han ägna resten av sitt liv till att hjälpa andra.


Mitt svar är följande: omvandla dina framgångar till ord och budskap som bidrar till trygghet, kunskap och säkerhet. Ikanobank, grundad av Ingvar Kamprad, skickade ut följande meddelande vid finanskrisen 2008: "Vi kan inte ens stava till lågkonjunktur". Någon stod stadigt i stormens öga.


Jag har pratat med många företagsledare som velat dölja sina framgångar. Oroa dig inte, kommunicerar du empati och samhällsnytta landar budskapen väl hos mottagaren. Vi är alla en del av en helhet.


7 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla