Sök
  • Annika Wålinder

Förmåga att kommunicera empati kan avgöra företagets framtid

Uppdaterat: 28 feb. 2020

Jag vill framföra mitt djupa deltagande liksom hela vårt samhälles stöd i deras sorg och förtvivlan.


Statsminister Stefan Löfvéns uttalande till stöd för de förolyckades anhöriga publicerades på regeringskansliets webbsida i samband med flygolyckan i Adis Abeba, Etiopien, där ingen överlevde (20190310).


När världens ledare sänder sina kondoleanser står tiden still. Empatisk kommunikation förenar. Den verkar läkande för hela befolkningar.


Företagskommunikation kan i detta avseende låta sig inspireras av politisk kommunikation.


Med anledning av utrikesminister Anna Lindhs död gjorde också Göran Tunhammar, dåvarande VD för Svenskt Näringsliv ett uttalande å svenska industriledares vägnar (20030911).


Empati, förmåga att leva sig in i andra människors reaktioner och upplevelser, står i nära förbund med mänskliga rättigheter. När de senare kränks ställs företagets kapacitet att kommunicera empatiskt på sin spets.


Det kan röra sig om en arbetsplatsolycka. Mobbning, diskriminering eller sexuella trakasserier. Miljögifter som skadat både natur och människor.


Att sätta sig in i de drabbades situation och kommunicera medkänsla är nödvändigt för att företaget ska kunna skapa förtroende och upprätthålla anseende.


Oavsett storlek på företaget så är empatikommunikation varumärkesstärkande. Motsatsen, att kommunicera okänsligt eller att helt avstå från att uttala sig, kan allvarligt skada varumärket.


Stefan Löfvéns uttalande:

https://www.regeringen.se/uttalanden/2019/03/uttalande-fran-statsministern-med-anledning-av-flygolyckan-i-etiopien/


Göran Tunhammars uttalande:

https://www.nyteknik.se/digitalisering/anna-lindh-dod-industriledare-visar-deltagande-6446927





.



81 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla