- Annika Wålinder
Finanskommunikatörens hetaste trendspaningar 2020
Annika Strahner, tidigare specialist inom finansiell kommunikation, numera kommunikationschef på Bankgirot gjorde en rykande färsk trendspaning till mitt nätverk på LinkedIn som jag även publicerar på företagsbloggen. Stort tack Annica! (vi har varit i kontakt i och med mitt fördjupningsarbete om finansiell kommunikation). Varsågoda alla!
1. TWITTER självklar kanal för börsbolag
- Majoriteten av de största nordiska börsbolagen finns här.
- Twitter mediebevakas vid kvartalsrapportering
- Box Communications följer svenska börsbolags och börs-vd:ars twittrande, länk nedan i kommentarsfältet.
2. BLOGGEN stor kanal för företags- och finansiell kommunikation
- Många börsbolag har en företagsblogg, IR-bloggar är ovanligare (IR-investor relations)
- Finska börsbolag i framkant avseende digitala kanaler, exempel på IR-bloggar:
- Cargotec (se länk nedan)
- Sampo
3. VIDEO lyfter till ny viral dimension
- Rörlig bild självklart för företags- och intern kommunikation.
- Lätt att skapa med mobilen
- Ökade förväntningar på kort, intressant och givande material.
- IR- och företagskommunikatörer måste kunna hantera videoproduktion lika självklart som att kunna skriva en artikel.