Sök
  • Annika Wålinder

De fem toppkompetenserna för professionella inom corporate communications

1. Skrivförmåga

Mejl, memos, blogginlägg och artiklar, annonstexter till hemsidan, inlägg till sociala medier och tryckt material. Förmåga att skriva åt olika målgrupper. Det skrivna ordet är kommunikatörens absolut främsta färdighet.


2. Van talare inför publik

Hett eftertraktad av företag. En företagskommunikatör förväntas kunna presentera idéer och information klart och förtroendeingivande, personligen eller med hjälp av teknologi, gentemot olika publiker, däribland media.


3. Kommunikation genom data (fakta)

Moderna kommunikatörer måste ha förmåga att tolka data från olika källor, kommunicera med data och använda det för att berätta övertygande historier.


4. Research och kritiskt tänkande

Förmåga att göra research och utvärdera källor kritiskt är grundläggande för professionella inom corporate communications.


5. Tekniska färdigheter

Chatbots, blockchain, virtual reality, extremely-personalized experiences och artificiella personliga assistenter är de fem viktigaste trenderna enligt IABC (se kommentarsfältet). Maskininlärning och AI kan komma att automatisera vissa roller i framtiden.


Corporate communications = företagskommunikation.

KÄLLA: What is corporate communications? Required skills for corporate communications professionals, Tim Stobierski, 18 juli, 2019 https://www.northeastern.edu/graduate/blog/what-is-corporate-communications/

9 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla