- Annika Wålinder
6 kommunikationsstrategiska riktlinjer för akademiker på LinkedIn
Uppdaterat: 15 feb. 2020
Med akademiker menas här forskare, professorer, lektorer, doktorer och personer med akademisk examen.
1. LinkedIn är akademikernas plattform
Att akademiker och entreprenörer har flera gemensamma nämnare borde vara uppenbart för många. Båda grupperna förverkligar idéer. Men ändå dominerar entreprenörerna på sociala medier. Affärsdriv är helt klart en tillgång i sammanhanget. LinkedIn borde även vara akademikernas mekka. Av 20 000 entreprenörer som startade bolag i Sverige år 2014 var 1400 stycken akademiker. EU-snittet är det dubbla. Akademiker, hitta tillbaka till ert driv. (källa längst ned)
2. Var förebilder och arbeta långsiktigt
Var seriösa, sammansatta och diskutera i sak. Selfies, personfixering, yta, ego och bekräftelsenarkomani är ett sociala mediebeteende som utvecklats av en omogen ungdoms- och populärkultur. Beteendet påverkar människors psykiska hälsa. Stå emot quickfixkulturen. Världen behöver förebilder mer än någonsin.
3. Nätverka och interagera över sektorsgränserna
Tiden då akademikern tofflade omkring på sin institution utan kontakt med omvärlden är förbi. Det är idag ett måste för planetens överlevnad att öppna sinnet och interagera över branschgränserna. Partnerskapsinitiativ som präglas av mångfald är en förutsättning för att vi ska kunna implementera Agenda 2030.
4. Sprid kunskap
LinkedIn är som gjort för att sprida kort, koncis och värdefull kunskap. Men idag dominerar självcentrerat, personfixerat innehåll baserat på grupptryck. Världen hungrar efter substans – ingen kan besvara denna hunger bättre än akademikern.
5. Förklara
Begrepp, fenomen och analyser florerar och förvirring råder. Infodemi utbryter. Förklara för omvärlden. Ge oss ramar och var pedagogiska.
6. Det får inte bli tråkigt
Engagera dig i dina inlägg. Det räcker inte med att bara dela tunga, vetenskapliga artiklar utan en enda egen reflektion. Kommentera eller sammanfatta hellre artikeln som ni delar, eget engagemang är A och O för att skapa intresse och nå fram.
Källa: Refererar till rapport gjord av Swedbank och Bisnode, se länk https://www.va.se/nyheter/2019/01/30/ny-rapport-darfor-varas-det-for-akademiker-som-foretagare/)
