Sök
  • Annika Wålinder

5 hårda strategiska råd för VD-kommunikation på LinkedIn

1. Kommunicera nära bolagets grundvärderingar

Som VD är du medskapare till bolagets varumärke och ger det publicitet. Genom att hela tiden hålla dig inom ramen för bolagets värdegrund kommunicerar du tryggt förebyggande. Våga ta ställning - klar och tydlig kommunikation ger starka och stabila varumärken och det främjar affärerna.


2. Sätt agendan och arbeta långsiktigt

Det är inte längre mainstreammedia som styr, du är bolagets egen mediekanal och nyhetschef. PostNords VD gjorde ett långt inlägg på LinkedIn i januari där hon gav en motbild till medias alarmistiska scenario samt hänvisade till bolagets hemsida där ett uttalande publicerats. Ge en rättvis bild av bolaget i alla lägen. Stå tryggt kvar och äg ert varumärke och era budskap. Satsa på innehåll av kvalitet, de stora resultaten kommer över tid.


3. Skapa dialog och delaktighet

Besvara kommentarer och se målgrupper som samarbetspartners. Ömsesidig dialog är välgörande PR som banar väg för goda relationer och stärkta affärer. Lyssna och lär i kommentarsfältet, det skapar förtroende och win-win.


4. Separera VD-roll och kändisskap

Som VD stärker du företagets anseende och strategi. Att bli kändis bör inte vara syftet för en VD på LinkedIn, utan att följa företagets strategiska mål. En för känd VD kan till och med få aktieägare eller potentiella investerare att förlora intresset. Om VD:n blir alltför älskad av media kan bolaget bli oroliga över att hen kan komma att få bättre och mer välbetalda erbjudanden från annat håll (refererar här till källa, den belgiska kommunikationsbyrån Finn Agency som skriver om VD-kommunikation på sin blogg https://www.finn.agency/blogs/ceo-communication).


5. Rådfråga en kommunikationsexpert innan publicering

En högste chef (ej VD) postade ett inlägg på LinkedIn med en länk till en egen artikel där hen dryftade att organisationens kommunikationsarbete borde förändras i grunden. Det var inte genomtänkt, här fick vi alla läsa att de arbetar obsolet i en redan allvarlig fråga (bransch). Artikeln var varumärkesförsvagande och det var uppenbart att den inte diskuterats med organisationens kommunikationschef innan. Undvik PR-missar och ha en kommunikationsexpert till hands innan du postar djupare artiklar.


76 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla